iSLAMi GiZLi iLiMLER SiTESi
Vakit Namazınızı Kıldınızmı?

Hoş Geldiniz Forumdaki Konulardan Tam Anlamıyla Faydanalabilmek İçin Giriş Yapınız Uye Degılsenız 1 Dakıkanızı Ayırarak Kayıt Olunuz---ByNoKta
iSLAMi GiZLi iLiMLER SiTESi
Vakit Namazınızı Kıldınızmı?

Hoş Geldiniz Forumdaki Konulardan Tam Anlamıyla Faydanalabilmek İçin Giriş Yapınız Uye Degılsenız 1 Dakıkanızı Ayırarak Kayıt Olunuz---ByNoKta
iSLAMi GiZLi iLiMLER SiTESi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

iSLAMi GiZLi iLiMLER SiTESi

CİNLERE, ŞEYTANLARA, İFRİTLERE ve DİĞERLERİNE, BÜYÜYE VE SİHRE KARŞI İNSANLARIN KALESİ ( SİTEMİZDEKİ HERŞEY ÜCRETSİZ ve KARŞILIKSIZDIR )
 
AnasayfaAnasayfa  Latest imagesLatest images  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  

 

 Kurbana Dair Bazı Meseleler

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
gespenst
Administrator

Administrator
gespenst


Mesaj Sayısı : 1393
Kayıt tarihi : 23/07/09
Yaş : 44
Nerden : ANKARA

Kurbana Dair Bazı Meseleler  Empty
MesajKonu: Kurbana Dair Bazı Meseleler    Kurbana Dair Bazı Meseleler  Icon_minitimePaz Ekim 24, 2010 10:56 am

Gayr-i Müslim Ülkede Kurban Kesilir mi?

Soru: Ben gayr-i Müslim bir ülkede yaşıyorum. Maddî açıdan ilk defa bu sene kurban kesme imkânım var. Böyle bir ülkede kurban kesilir mi?
Bu kurbanın etini sadece aile fertleri yese caiz olur mu?

Cevap: O ülkede yaşadığınıza göre, şu anda orası sizin ikâmet ettiğiniz yer (vatan-ı ikâmet) oluyor. Böyle bir yerde, namaz, oruç, zekât ibâdetlerini yerine getirdiğiniz gibi, kurban da kesebilirsiniz, kesmelisiniz; çünkü o da bir ibadettir. Kestiğiniz kurbanın etini sadece aile fertlerinin yemesinde dînî açıdan bir mahzur söz konusu değildir. Kurban etinin üçe taksim edilip bir bölümünün fakirlere, bir bölümünün akraba ve dostlara dağıtılması bir bölümünün de ev halkıyla yenilmesi tavsiye edilen bir faziletli davranıştır. Nitekim hane halkı kalabalıksa, tamamının o evde tüketilmesinin sakıncalı olmadığı da yine fakihlerin tavsiyesi cümlesindendir. (2)

Kurbanlıktan Nasıl Faydalanılır?

Kurbanlıktan tüylerinin kırpılması ve sütünün sağılması suretiyle faydalanmak mekruhtur.

Eğer kırpılmış ise tüyü ve sütlü ise sütü sağılıp tasadduk edilir.

Hatta karışmasın diye alâmet olmak üzere alman tüyleri bile tasadduk etmek gerekir.

Eğer kullanılmış ise parası tasadduk edilir.

Kurban kesildikten sonra derisi satılmış ise parası tasadduk edilir. Ancak deriden mest, seccade vb. şekilde istifâde edebileceği gibi eve demirbaş eşya almak üzere satmakta da bir sakınca yoktur.
Kurbanın eti konusunda en faziletli tutum üçte birini tasadduk, üçte birini dostlara ikram, üçte birini de evde alıkoymaktır.

Kurbanlık yapmak üzere satın alınan bir hayvan satılıp yerine başka bir hayvan almak câizdir. Eğer paradan arta kalan olursa tasadduk edilir.

Kurbanlığa binmek, onunla yük taşımak veya herhangi bir iş için ondan istifade etmek mekruhtur. Eğer hayvan kullanılır ve değeri noksanlaşırsa eksilen kıymeti tasadduk etmek gerekir. Kiraya verilmiş ise kiradan elde edilen para da tasadduk edilir.

Kurbanın eti, yağı, başı, tüyü, sütü vb.lerinin satışı câiz değildir. Eğer satılmış ise tasadduk etmek gerekir.

Kaynaklar:
1) Kurban, Saffet KÖSE, Şamil İslam Ansiklopedisi
2) Kurban Hakkında Akla Gelen Her Soruya Cevap, Prof.Dr.Raşit Küçük, Haber 7
3) Kurban Ailede Kimin Adına Kesilir, Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 12.01.2006


Kurban Nasıl Kesilir?

I.


Kurban kesmek için bıçak önceden bilenip hazırlanır ve hayvanın göremeyeceği bir yere konulur.

Sonra hayvan ayakları ve yüzü kıbleye gelecek şekilde sol tarafına yatırılır.

Hayvanın sağ arka ayağı serbest kalmak şartıyla diğer ayakları bağlanır.

Bundan sonra tekbir ve tehlîl getirilir.

Arkasından "Bismillâhi Allâhü ekber" denilerek, hayvanın boynuna bıçak vurulur. Nefes ve yemek boruları ile şahdamarı denilen iki ana damarı kesilir.

Hayvan soğumaya bırakılır, kanının akması beklenir ve sonra derisi yüzülür.

Hayvanı elinden gelirse, kurban sahibinin kendisinin kesmesi menduptur. Kendisi kesemezse, bir müslümana kestirir. (1)
II.
Hayvan incitilmeden kesilecek yere götürülür. Devenin dışındakiler kıbleye karşı sol tarafları üzerine yavaşça yatırılır. Kolaylık olması için üç ayağı da bağlanır. Sonra kesecek olan:

"Allahü ekber, Allahü ekber, lâ İlâhe illallahü vellahü ekber, Allahü ekber ve Lillahilhamd. Bismillâhi Allahü ekber'' der, ara vermeden büyük ve keskin bir bıçakla keser.

Sadece "Bismillâhi Allahü ekber'' diye kesse de olur.

Usulüne göre bir kesim yapmış olmak için, hayvanın yemek ve nefes boruları ile iki şah damarının kesilmesi gerekir.

Kurban kesildikten sonra sahibi, Allah rızası için iki rekat namaz kılar, sonra da dua ederek Cenâb-ı Hak'tan dileklerde bulunur.


Kurban Niçin Kesilir?

Kurban Allah'a yaklaşmak maksadıyla ve yalnız Allah'ın rızasını kazanmak için kesilir. Allah'tan başkası adına hayvan kesmek haramdır ve böyle yapanlara Peygamber Efendimiz (s.a.v) "Allah'tan başkası nâmına hayvan kesene Allah lânet etsin" şeklindeki ifâdeleriyle uyarmıştır. (1)

Kaynak: 1) Kurban, Saffet KÖSE, Şamil İslam Ansiklopedisi


Kurban Kesmenin Şartları Nelerdir?

Kurban kesecek kimsenin: Müslüman, hür ve yolculuk halinde bulunmayıp mukîm olması, nisab miktarı mala sahip olması gerekir.


Akıllı ve bülûğa ermiş olma şartı konusunda ihtilâf vardır. İmam Azam ve İmam Ebû Yûsuf'a göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bülûğa ermiş olmak şartı yoktur. Zengin olan çocuk veya delinin malından velîsi kurban keser. İmam Muhammed'e göre ise akıl ve bülûğa ermek şarttır. Fetva bu görüşe göredir.

Kâfire kurban kesme vacib olmamakla birlikte eyyâm-ı nahr (Kurban kesme günleri) da müslüman olana veya bülûğa ermiş olana kurban vacibtir ve kurban kesmesi gerekir

Seferî olanlar kurban kesmekten muaftır. Bundan dolayı seferîliği gerektirecek yoldan gelen hacılara kurban vücûbiyeti yoktur. Ancak mukîm olan Mekkeliler için bu vücûbiyet düşmez. Eyyâm-ı nahr'da yolculuğa çıkan kişi, vakit çıkmadan mukîm olursa kurbanla mükelleftir. Eyyâm-ı nahr'ın ilk günlerinde mukîm olduğu halde kurban kesmeyen ve son gün sefere çıkan kişiden vücûbiyet düşer.
Kurban kesmede nisab, sadaka-i fitırla mükellef olmaktır. Bu durumdaki müslümana kurban kesmek vaciptir.
Kişi vaktin başlangıcında fakir, sonunda zenginleşirse kurban kesmesi gerekir. Kurban kesmekle mükellef olan aldığı kurbanlığı kaybeder ve mal varlığı nisabın altına düşerse eyyâm-ı nahr'da fakir olduğundan yeni bir kurban almaya gerek yoktur. Zengin olduğu halde yerine yenisini alıp keser ve diğerini de bulursa bunu kesmesi gerekmez. (1)
Kaynak: 1) Kurban, Saffet KÖSE, Şamil İslam Ansiklopedisi


Kurbanda Vekâlet

Bir müslüman kurbanını kendisi kesebileceği gibi bir müslümana da kestirebilir. Ancak kendisinin kesmesi daha faziletlidir.

Kurbanı kestirme konusundaki izin bizzat ifâde edilebileceği gibi, izne delâlet eden söz, fiil ve davranışlar da izin sayılır. Meselâ bir müslüman kurbanlık satın alsa kurban bayramı günü hayvanı yatırıp ayaklarını bağlasa onun emri olmadan bir başkası gelip hayvanı boğazlasa bu kurban için yeterlidir. Başka bir hayvan kesmek gerekmez.

İki müslüman yanılarak birbirlerinin kurbanlarını kendi adlarına kesmiş olsalar vacibi yerine getirmiş olurlar ve kestiklerini değişmek suretiyle kendi hayvanlarını alırlar. Eğer böyle bir durumu etler yenildikten sonra farkederlerse helâlleşirler.

Aralarında anlaşmazlık çıkarsa birbirlerine kurbanlıkların değerini öderler. Eğer eyyâm-ı nahr geçmiş ise bu paralan tasadduk ederler. (1)
Kaynak: 1) Kurban, Saffet KÖSE, Şamil İslam Ansiklopedisi

Hacı kurbanı burada kesilemez mi?

Bize sorulan suallerden birinde yaklaşan hac münasebetiyle şöyle denmiş:

' Hacca gidenler kesecekleri kurbanlarını ülkemizde kesseler nasıl olur? Hem oranın izdihamından kurtulmuş olurlar. Hem de kurban etlerinin daha iyi değerlendirilip hizmette kullanılmasını sağlamış bulunurlar...

***

Efendim hacı kurbanını ikiye ayırmak gerekir.

Birincisi: Hacca gidenlerin evlerinde iken kesecekleri zenginlik kurbanı.

Bu kurbanı, kendileri hac münasebetiyle seferde oldukları için kesmeleri mecburi olmaz. Zira bayram günü zenginlere vacib olan kurban, seferde olmaları halinde kalkar, seferi olan kimse vacib olan bayram günü kurbanını kesmeye mecbur olmaz. Seferde oluşları kesmemenin gerekçesi olur. Bununla beraber, görebildiğim kadarıyla hacca gidenlerin çoğu bu haklarını kullanmıyor, yerlerine vekil bıraktıkları bir yakınlarına kurbanlarını kestiriyorlar. Bu durumda bir değişiklik olmuyor, hacılar vekillerine kestirdikleri kurbanlarıyla seferi de olsalar kurbanlarını terk etmemiş, kesmiş oluyorlar.

Sual sahibi okuyucum, bu kurbanı hizmete verseler, yurtlara, çocukların barındıkları mahallere kestirseler, diyorsa, elbette yerinde bir teklifte bulunuyor. Elbette durumları müsait olanlar vekalet verecekleri bir görevliye bu kurbanlarını kestirir, yoksul, yetim, muhtaç ve bakımı gerekenlerin hizmetine vermiş olurlar. Bunu, kurbanın parasını vermek suretiyle de tahakkuk ettirebilirler. Böylece öğrenciler de unutulmamış olur.

Şayet, kastedilen kurban bu değil de, hacıların hacda kesmek zorunda oldukları şükür kurbanı ise, o kurbanı burada, ülkemizde kesmeye imkan yoktur!

Şu açıdan imkan olmaz. Hacılar, kurbanlı hacca niyet etmeleri halinde bu kurbanı, Harem sınırları içinde kesmeye mecburdurlar. Değil ülkemizde kesmeleri, Mekke'de bile kesseler Harem sınırları dışında keserlerse yine borçlu kalmış olurlar. Kurbanın iyi değerlendirilmediği düşünülüyor da, bunun da kesilmemesi isteniyorsa, kurbanı vacip kılmayacak şekilde niyet etmek gerekir ki hacda kurban kesmek durumunda kalınmasın. Bu da mümkün. Bu gibi konuları hacda kafile başkanları bir bir izah eder, hacılarımıza gerekli bilgiyi verirler. Bana kalırsa hacılarımız buna da kalmamalı, aldıkları hac kitabıyla bilgilerini artırmalı, görevlinin söyledikleriyle birleştirerek farzı, vacibi, sünneti yerinde bir hac yapmaya gayret etmeliler. Bununla beraber ne kadar okunur, dinlenirse dinlensin, hac ibadeti, hiç yapmamış olanlar için oldukça ayrı ve farklı bir ibadettir. Tek başına hareketten kaçınmalı, yanlışa düşmemek için toplu olarak vazifeler ifa edilmelidir. Yoksa yanlış yapmak işten değildir. Bu gibi zorluk ve güçlüklerinden olacak ki Efendimiz (sas)'in hadisinde şöyle müjdeler görmekteyiz. Buyuruyor ki:

' Bütün gerekleri yerine getirilerek yapılan hac, sahibini anasından yeni doğmuş çocuk gibi günahlarından temizleyerek evine döndürmüş olur.

23.01.2002
Ahmed Şahin
Zaman Gazetesi

Kurbanın Vakti Ne Zamandır?


Kurban, eyyâm-ı nahr (Kurban kesme günleri) denilen Zilhicce ayının onuncu, on birinci ve on ikinci günleri kesilir.

Onuncu gün kesmek daha faziletlidir. Zilhiccenin onuncu günü ikinci fecir doğmadan önce kurban kesmek câiz değildir. İkinci fecirden sonra Zilhiccenin on ikinci günü güneş batıncaya kadar geçen zaman içinde gece ve gündüz kurban kesilebilir. Ancak geceleri kesmek mekruhtur.

Bayram namazı kılınan yerlerde, imam bayram namazında iken veya teşehhüd miktarı oturmadan önce kurban kesilmesi caiz değildir, Selâm verdikten sonra ise kurban kesilebilir. Bayram namazı kılınmayan yerlerde ikinci fecrin doğumundan sonra kurban kesilebilir. (1)
Kaynak: 1) Kurban, Saffet KÖSE, Şamil İslam Ansiklopedisi

Kurban Ailede Kimin Adına Kesilir?

Hanefi âlimlerinin görüşlerine göre, aile içinde, şahsı adına kimin serveti varsa kurban onun adına kesilir. Aile içinde her zengin şahıs, kendi adına kurbanını kesmekle mükellef olur. Ailede kendi adına serveti bulunmayanların ise hiçbirine kurban gerekmez. Yani zengin olmayan aile fertleri kurbanla mükellef olmazlar...

Diyelim ki servet, aile reisinin şahsına aittir. Öyle ise kurban borçlusu da servetin sahibi olan aile reisidir. Aile içinde serveti olmayan ötekilerin kendi adlarına kurban kesme mecburiyetleri söz konusu olmaz.

Bu sebeple de serveti olmayan aile fertlerinin kurbanı kendi adlarına kestirmek istemelerine gerek olmaz. Çünkü böyle bir mükellefiyetleri söz konusu değildir. Bilindiği üzere borç kimin ise ödeme mecburiyeti de ona aittir. Borcu olmayanın ödeme mecburiyeti de olmaz. Hanefi mezhebinin gereği budur. (3)
Kaynak: 3) Kurban Ailede Kimin Adına Kesilir, Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 12.01.2006
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
mümine sultan
Administrator

Administrator
mümine sultan


Mesaj Sayısı : 6157
Kayıt tarihi : 15/01/10
Yaş : 48
Nerden : ELFU ELFİ SALATİN VE ELFU ELFİN SELAMİN ALEYKE YA RASULALLAH.

Kurbana Dair Bazı Meseleler  Empty
MesajKonu: Geri: Kurbana Dair Bazı Meseleler    Kurbana Dair Bazı Meseleler  Icon_minitimeSalı Ekim 26, 2010 3:53 pm

allah razı olsun kardeşim
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
mümine sultan
Administrator

Administrator
mümine sultan


Mesaj Sayısı : 6157
Kayıt tarihi : 15/01/10
Yaş : 48
Nerden : ELFU ELFİ SALATİN VE ELFU ELFİN SELAMİN ALEYKE YA RASULALLAH.

Kurbana Dair Bazı Meseleler  Empty
MesajKonu: Geri: Kurbana Dair Bazı Meseleler    Kurbana Dair Bazı Meseleler  Icon_minitimeC.tesi Kas. 06, 2010 4:04 pm

güncel.......
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Kurbana Dair Bazı Meseleler
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» Vitir Namazına Dair Bazı Meseleler
» Hayız hali ve bazı meseleler
» Özürlü Kimselere Ait Bazı Meseleler
» Gündelik bazı dualar ve Dua Hakkında Bazı Hadisi Şerifler
» Tasavvuf Ehline Dair

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
iSLAMi GiZLi iLiMLER SiTESi :: 

İslamiyet ( Her Müslüman 'a Lazım Din 'i Bilgiler )

 :: Fıkıh Ve Akaid Eserleri
-
Buraya geçin: